تبلیغات
پرسمان احکام - عادی سازی خود ارضایی یا گناه کبیره

با توجه به تبلیغات ضد فرهنگی غرب و رشد روز افزون ماهواره و دسترسی آسان اینترنت پرسرعت برای نوجون ها، شاهد کاهش سن بلوغ و رواج یکی از گناهان بزرگ به اسم خود ارضایی (استمناء) هستیم. معمولا در بین سوالاتی که از ما پرسیده می شود یا دغدغه والدین شده، بحث خود ارضایی فراوانی زیادی دارد. بر این شدیم که نکاتی درباره احکام شرعی و نگاه اسلام به این گناه را بیان کنیم. الف- تعریف خود ارضایی: باید دانست «استمناء» یعنی اینکه انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید. استمناء، انواع مختلف دارد؛ مانند بازی کردن با آلت، خارج شدن منی به واسطه لذت بردن از صدای زن و (یا مرد) نامحرم، رد و بدل کردن حرف‌های عاشقانه، فکر کردن به مسائل شهوت انگیز و خودارضایی تلفنی با نامحرم... اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمنا (خودارضایی) و حرام است.[1]
ب- نگاه قرآن و اهل بیت به این گناه: خداوند در قرآن مستقیما به این مسئله اشاره نکرده، ولی فقها حکم این مسئله را از آیه شریفه : "و کسانى که غیر از این طریق (آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان [2]) را طلب کنند، تجاوزگرند!"[3]و از روایات متعددی که در این زمینه وجود دارد استفاده کرده اند. که با کمی تامل فهم این حکم واضح هست و بحث اینکه این مسئله در قرآن ذکر نشده پیش نمی آید. علاوه روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) بر حرام بودن آن دلالت دارد. از این عمل در روایات با عناوین و اسامی مختلفی مثل دلک (مالیدن آلت با دست )،بازی با آلت (عَبِثَ بِذَکَرِهِ )، الْخَضْخَضَةِ، النَّاکِحُ نَفْسَهُ (ازدواج با خود) و نَاکِحُ الْکَفِّ (ازدواج با کف دست) تعبیر شده است. در اینجا به چند روایت اشاره می کنیم:

1- امام صادق (علیه السلام) درباره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کند یا از راه مالیدن آلت تناسلی با دست جنب می شود فرمود: این کارها و شبه آن زنا هستند. [4]

2- امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی را پیش حضرت علی (علیه السلام) آوردند که با آلت خود بازی کرده (و خود را ارضا می کرد)، حضرت آنقدر بر روی دست های او زدند که دستانش قرمز شد و سپس با بوجه بیت المال او را متأهل نمودند. [5]

3- امام صادق (علیه السلام) در جواب مردی که در باره "خضخضه"( استمناء با دست ) از او سؤال کرد، فرمود: این کار از گناهان بزرگ است و ازدواج با کنیزان از چنین کاری بهتر است. [6]

4- ابو بصیر گوید از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که فرمود: خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی زند و به آنان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و برای آنان عذابی دردناک است، یک از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح (استمناء) کرده اند. [7]

5- از امام صادق (علیه السلام) در باره خضخضه"( استمناء با دست ) سؤال شد، در جواب فرمود: گناه بزرگی است که خداوند متعال در کتابش (قرآن) از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خود ازدواج کرده باشد و اگر من بدانم که کسی این کار را انجام داده است با او غذا نمی خورم! سؤال کننده عرض کرد: ای پسر رسول خدا نهی خداوند متعال در کتابش را برای من بیان کنید! حضرت فرمود: این آیه که می فرماید: کسی که از غیر این (راه های مجاز های شرعی برای نیاز های جنسی خود) استفاده کند ظلم کرده است... [8]

6- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که با کف دست خود ازدواج کند (استمناء با دست) از رحمت خدا به دور است. [9]

ج- آیا خود ارضایی گناه کبیره هست: با توجه به روایاتی که ذکر شد، شهید دستغیب در کتاب خودشان، این گناه را جزو گناهان کبیره ذکر کرده است.[10]

د- آیا فردی را که خود ارضایی می‌کند در اسلام حد می‌ زنند؟
ابتدا تعریف تعزیر و حد را بیان کرده و سپس حکم استمنا را بیان می‌کنیم:
حد: برای برخی از گناهان در شرع مقدس، مجازات‌هایی تعیین شده است که به این مجازات‌ های مشخص و معین شده، حدّ اطلاق می‌شود.
تعزیر: در فقه بر کیفرى تعزیر اطلاق مى‌‌شود که (بر خلاف حد)، شارع مقدّس اندازه‌‌اى براى آن تعیین نکرده است. مقدار تعزیر بستگى به نظر حاکم شرع دارد که به اقتضاى زمان و مکان، نوع گناه و مرتکب شوندۀ آن، تفاوت مى‌‌کند، ولى همواره از بالاترین حدّ شرعى (صد تازیانه) کمتر است. امّا برخى دیگر گفته‌‌اند: تعزیر از پایین‌‌ترین مرتبۀ حدّ شرعى (75 تازیانه) نیز باید کمتر باشد.
بنابراین، اگر استمنا در نزد حاکم شرع اثبات شود، حدّ نداشته و حاکم شرع فرد استمنا کننده را تعزیر می‌کند.[11]

ه- سوالاتی شرعی پیرامون خود ارضایی:

س: امکان دارد این گونه به ذهن برسد که خود ارضایی فقط در صورت خروج منی حرام هست و اگر فردی با مواد شیمیایی با خود کاری کند که حتی با استمناء و خودارضایی منی از او خارج نشود و به این طریق لذت ببرد، آیا این کار جایز هست یعنی آیا خودارضایی در صورتی که به حد خروج منی نرسد، باز هم حرام است؟
ج: همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آرى، حرام است؛ ولى غسل بر او واجب نمى‏ شود.
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: بنا بر احتیاط واجب حرام است؛ ولى غسل بر او واجب نمى‏ شود.[12]

س: گناه استمنا چگونه بخشیده می شود ؟ و چگونه می توان از آن خودداری کرد ؟
ج: با توبه بخشیده می شود و با اراده و همت می توان از آن جلوگیری کرد .[13]

س: حکم عرق حاصل از خود ارضائی چیست ،آیا عرقش نجس است و اگر دستش خیس باشد چطور؟
ج: پاک است ونجس نیست وفقط آنچه با آن رطوبت (منی) ملاقات کند نجس است .[14]

س: اگر انسان مجبور شود براى نجات از زنا استمنا کند، آیا این عمل جایز است؟
ج: راه نجات از گناه، گناه دیگر نیست. باید به فکر ازدواج باشد و یا از طریق روزه و ورزش و مانند آن خود را از گناه بازدارد و به گناه دیگرى پناه نبرد.[15]

س: آیا آزمایش اسپرم، که با استمنا حاصل مى شود و براى ازدواج در بعضى از موارد لازم مى باشد، جایز است؟
ج: گرفتن اسپرم براى آزمایش از طریق استمنا، تنها در صورت ضرورت جایز است.[16]

س: آیا انجام عمل استمنا به دستور پزشک براى آزمایش و معاینه منى جایز است؟
ج: در مقام معالجه، در صورتى که درمان منوط به آن بوده و استمناء به وسیله همسر ممکن نباشد، اشکال ندارد.[17]

در پایان پی نوشت ها هم منابعی (ایترنتی) رو جهت مطلع شدن از مضرات این گناه بزرگ و راهکارهایی برای ترک این عمل ناپسند معرفی می کنم.
---------------------------------------
پی نوشت:

[1] مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام(ره)، ج 1، ص 447، مسئله ی 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص 34؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص 163، ص 334.

[2] مؤمنون، 6، " إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانهُُمْ فَإِنهَُّمْ غَیرُْ مَلُومِینَ".

[3] مؤمنون، 7، "مَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُون".‏

[4] وسائل‏ الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805- وَ قَدْ تَقَدَّمَ حَدِیثُ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَنْکِحُ بَهِیمَةً أَوْ یَدْلُکُ فَقَالَ کُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ مِنْ هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًا.

[5] وسائل‏ الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805 مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع أُتِیَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَکَرِهِ فَضَرَبَ یَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَیْتِ الْمَالِ.

[6] وسائل‏  الشیعة ج : 20 ص : 353 حدیث25808- وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ هِیَ مِنَ الْفَوَاحِشِ وَ نِکَاحُ الْأَمَةِ خَیْرٌ مِنْهُ.

[7] وسائل‏ الشیعة ج : 20 ص : 354 حدیث 25810 مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی الْخِصَالِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الطَّیَالِسِیِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْنٍ عَنْ أَبِی نَجْرَانَ التَّمِیمِیِّ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیْدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ النَّاتِفُ شَیْبَهُ وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ.

[8] مستدرک‏ الوسائل ج : 14 ص : 356باب23- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث - 16947 1- فِقْهُ الرِّضَا، ع أَبِی قَالَ سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ إِثْمٌ عَظِیمٌ قَدْ نَهَى اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ فِی کِتَابِهِ وَ فَاعِلُهُ کَنَاکِحِ نَفْسِهِ وَ لَوْ عَلِمْتُ مَنْ یَفْعَلُ مَا أَکَلْتُ مَعَهُ فَقَالَ السَّائِلُ فَبَیِّنْ لِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ نَهْیَهُ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ وَ هُوَ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ فَقَالَ الرَّجُلُ أَیُّمَا أَکْبَرُ الزِّنَى أَوْ هِیَ قَالَ ذَنْبٌ عَظِیمٌ ثُمَّ قَالَ لِلْقَائِلِ بَعْضُ الذُّنُوبِ أَهْوَنُ مِنْ بَعْضٍ وَ الذُّنُوبُ کُلُّهَا عَظِیمَةٌ عِنْدَ اللَّهِ لِأَنَّهَا مَعَاصِی وَ أَنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مِنَ الْعِبَادِ الْعِصْیَانَ وَ قَدْ نَهَانَا اللَّهُ عَنْ ذَلِکَ لِأَنَّهَا مِنْ عَمَلِ‏الشَّیْطَانِ إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ.

[9] مستدرک‏الوسائل ج : 14 ص : 356باب23-حدیث 16948- 2- عَوَالِی اللآَّلِی، قَالَ النَّبِیُّ ص نَاکِحُ الْکَفِّ مَلْعُونٌ.

[10] گناهان کبیره، ج2، بحث استمناء، ص 332.

[11] اسلام کوئست

[12] رهروان ولایت، احکام

[13] برگرفته از سایت آیت الله سیستانی

[14] برگرفته از سایت آیت الله سیستانی

[15] برگرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی

[16] برگرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی

[17] اجوبه الاستفتات حضرت آیت الله خامنه ای، مسئله 1304

منابع در مورد مضرات خود ارضایی و سوالات پیرامون: 1- 2- 3-

منابع درباره راهکارهای ترک خود ارضایی: 1- 2- 3- 4-





طبقه بندی: پاسخ سوالات شما،  احکام و مسائل متفرقه، 
برچسب ها: خود ارضایی، استمناء، گناه کبیره، اخلاق، ترویج، حرام،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1393/07/2 توسط : مرتضی باقری