تبلیغات
پرسمان احکام - جایگاه اشک بر امام حسین (علیه السلام) و حکم گریه در نماز

با فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری برای سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام)، دشمن هم با شبهات تکراری خود به میدان می‌آید تا شاید بتواند افرادی را از این فیض پر ثواب جدا کند. از جمله شبهات بحث چرایی تاکید بر اشک ریختن و هزینه کردن برای اشک ریختن عزاداران است. ابتدا اگر جایگاه اشک و برکات این مسئله مشخص شود، روشن می شود اهداء هدایا و هزینه در مسیر روضه که منجر به اشک و توسل بر اهل بیت علیم السلام شود، اصلا چیز ناقابلی هست در برابر آنچه خداوند برای گریه کنندگان بر امام حسین (علیه السلام) قرار داده است. چند روایت در این زمینه بیان می کنم. روایت شده که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ای مسمع! تو از اهل عراقی، آیا به زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) می ‏روی؟ عرض کرد: نه، چون من مردی معروف و در بین اهل بصره مشهورم، و نزد ما جماعتی هستند که تابع خلیفه‏ اند، و از قبایل عرب و ناصبیان و غیر ایشان، دشمنان بسیار داریم، و من ایمن نیستم که احوال مرا به والی خبر ندهند، به طور قطع گزارش می‏ دهند، و از ایشان به من ضررها خواهد رسید. حضرت فرمود: آیا مصائب آن حضرت با به خاطر می ‏آوری؟ عرض کرد: آری. فرمود: آیا بر آن حضرت جزع می کنی؟ عرض کرد: آری، به خدا سوگند که بی‏ تابی می‏ کنم و می‏ گریم بر آن بزرگوار تا آن که اهل‏ خانه من، اثر اندوه در من می یابند، و حتی از غذا خوردن امتناع می ‏کنم تا از حال من، آثار مصیبت ظاهر می شود. حضرت فرمود: خدا رحم کند بر گریه تو، به درستی که تو شمرده می‏ شوی از کسانی که جزع می کنند از برای ما، و شاد می ‏شوند برای شادی ما، و اندوهناک می شوند برای اندوه ما، و خائف می گردند برای خوف ما، و ایمن می گردند برای ایمنی ما، و زود باشد که ببینی، در وقت مرگ خود، که پدران من حاضر شوند نزد تو، و سفارش کنند به ملک ‏الموت درباره تو، و بشارت دهند تو را که دیده ‏ات روشن گردد، و شاد شوی؛ و ملک‏ الموت بر تو مهربان‏تر باشد از مادری مهربان نسبت به فرزند خویش»، پس حضرت گریست و مسمع نیز گریست، تا آخر حدیث که چشم را روشن و دل را نورانی می سازد. [1]
همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که در مرثیه حسین (علیه السلام) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می گرداند.»[2]
ابن قولویه با سند معتبر روایت کرده از ابی هارون مکنوف که گفت: به خدمت حضرت صادق (علیه السلام) مشرف شدم آن حضرت فرمودند: برای من مرثیه حسین (علیه السلام) بخوان. من نیز شروع کردم به خواندن. امام فرمود: «به این صورت نخوان به همان سبک و سیاقی که نزد خودتان متعارف است و نزد قبر حسین (علیه السّلام) می خوانید بخوان». پس من خواندم، حضرت گریستند و من ساکت شدم. فرمود: بخوان، من خواندم تا آن اشعار تمام شد. حضرت فرمود: باز هم برای من مرثیه بخوان، من شروع کردم به خواندن این اشعار: یا مَریَمُ قومُی فَاندُبی مَولاکِ وَ عَلیَ الحُسَین فَاسعَدی بِبُکاکِ پس حضرت بگریست و زن‌ها هم گریستند و شیون نمودند و هنگامی که از گریه آرام شدند فرمودند: «ای اباهارون هر کس برای حسین (علیه السلام) مرثیه بخواند و یک نفر را بگریاند بهشت بر او واجب می شود.» و سپس فرمودند: «هر کس امام حسین علیه السّلام را یاد کند و بر او گریه کند، بهشت بر او واجب می شود.»[3]
امام رضا می فرمایند:«گریه کردن بر امام حسین گناهان بزرگ را از بین می برد.»[4] امام صادق (علیه السلام) مى ‏فرماید: «كسى كه به یاد امام حسین (علیه السلام) به مقدار بال مگسى، اشک از چشمانش جارى شود؛ ثوابش بر خداوند است و خداوند به كمتر از بهشت براى او راضى نمى‏ شود».[5]
این چند روایت که گوشه ای از دریای روایات در باب ثواب گریه و اشک برای امام حسین (علیه السلام) هست، بیانگر این نکته است که دشمنان نه می توانند این محبت الهی را سرد کنند و نه به اهداف شوم خود در جدایی شیعیان از عزاداری دست یابند. حال به بیان احکامی درباره گریه بر اهل‌بیت در نماز را بیان کنیم که آیا در نماز هم اجازه گریه بر مصائب اهل بیت داده شده است یا نه؟

حضرت آیت الله خامنه ای
س: گریه با صدا برای مصائب اهل بیت (علیهم السلام) در نماز چه حكمی دارد؟
ج: بنابر احتیاط واجب ترک شود.[6]
حضرت آیت الله سیستانی
س: آیا گریه کردن در نماز اشکال دارد؟
ج: از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند اشکال ندارد و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (علیهم السلام).[7]
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
س: آیا در حال نماز مى توان عمداً و با اختیار به یاد ائمّه معصومین(علیهم السلام) گریه کرد؟ اگر کسى به اختیار در غم آنها گریه کند، نمازش چه حکمى دارد؟
ج: در نماز جایز نیست.[8]

----------------------------------------------------------------

پی نوشت:

1- کامل الزیارات، ابن قولویه باب 32، ص 101.

2- منتهی الآمال، شیخ عباس قمی ج 1، ص 539.

3- منتهی الآمال، شیخ عباس قمی ج 1، ص 542.

4- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی ج14، ص 504.

5- بحارالانوار، علامه مجلسی ج 44، ص 291.

مطالعه بیشتر روایات در باب اشک بر امام حسین علیه السلام

6- برگرفته از اجوبه الاستفتات مقام معظم رهبری

7- برگرفته از سایت آیت الله سیستانی

8- برگرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی





طبقه بندی: احکام نماز، 
برچسب ها: اشک، گریه، عزا، ثواب، نماز، احکام، حرم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 1393/08/22 توسط : مرتضی باقری