تبلیغات
پرسمان احکام - من این شبهه را دارم شما چطور؟ احکام سخت است؟
یکی از افکاری که در فضای مجازی ترویج می شود توهم سختی احکام دین است تا اقشار مختلف بویژه جوانان را از دین و احکام دور کنند و احساس کنند که اگر ملتزم به رعایت مسائل دینی شدند خود را گرفتار مسائل سخت و مشکلی کرده اند! در حالی که واقعیت مطلب خلاف این است و احکام دین که دستورات خداوند هستند برای راحت کردن و رهائی بشر از ناپاکی های مادی و معنوی قرار داده شده اند«  یُرِیدُ اللَّهُ بِكمُ الْیُسرَ وَ لا یُرِیدُ بِكمُ الْعُسرَ»« خداوند راحتى شما را مى خواهد نه زحمت را»[1]

روایاتی از پیامبر اکرم« صلوات الله علیه و اله» در این باره وجود دارد که بیانگر نرمی ولطافت دین در مواردی است که عذری وجود دارد ایشان می فرمایند: «بُعثت بالحنیفیةِ السمحة السهلة»[2] مبعوث شدم به دینی كه در عین این كه مستقیم است و باطلى در آن راه ندارد، راحت و آسان هم هست. بعد از ذکر این آیه و روایت احکامی چند از دین را خدمتتان متذکر می شویم تا بیش از پیش با نرمی و لطافت به هنگام آن آگاه شویم.

1ـ تکلیف به بشر به اندازه توانایی اوست« لا نکلف الله نفسا الا وسعها هیچ کسی را جز به مقدار تواناییش تکلیف نمی کنیم»[3]

2: آسان گرفتن بر مضطر و بیمار در نمازع روزه و.....[4]

3ـ تخفیف در نماز مسافر و همچنین حرمت روزه در سفر مگر استثنائاتی که درکتب فقهی مفصل وجود دارد[5]

4ـ بیماری موجب سقوط برخی تکالیف همچون روزه داری، انجام غسل، شرکت در نماز جمعه، شرکت در جهاد و.....می شود.[6]

5ـ زنان در عادت ماهانه نباید نماز بخوانند و روزه بگیرند[7]

6ـ ملاک نجاست اشیاء علم ویقین است و تحقیق از نجاست اشیاء لازم نیست.

7ـ در برخی از احکام برای آسان شدن تکلیف اجازه تبدیل داده شده است مانند کسی که آب برای او ضرر دارد، اجازه تیمم بدل از وضو یا غسل داده شده است.[7] یا در کفاره ها که گاهی به صورت تخییری است یعنی شخص مخیر است هرکدام را که می خواهد انجام دهد.

8ـ کسی که روزه سال قبل را به سبب بیماری نگرفته است، اگر تا سال بعد بیماریش طول بکشد، قضا نمی خواهد[8]

9ـ سخت نگرفتن بر بدهکار تنگ دست « وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ و اگر [بدهكارتان‏] تنگدست باشد، پس تا [هنگام‏] گشایش، مهلتى [به او دهید] و [اگر به راستى قدرت پرداخت ندارد،] بخشیدن آن براى شما بهتر است اگر بدانید.»[9]

10: در فقه چهار اصل آسان وجود دارد که دانستن آنها بسیاری از مسائلی را که پسش می آید را حل می کند. الف: اصاله اطهاره: یعنی همه چیز به صورت طبیعی پاک است مگر آنچه را که علم داریم نجس است.

ب: اصاله الحلیه: یعنی همه چیز حلال است مگر اینکه بدانیم حرام است مانند گوشت هایی که در بازار مسلمین است اگر شک داشته باشم حلال است یا نه نباید به شک خود اعتنا بکنیم.

ج: اصاله الصحه: در کارهایی که انسان انجام داده و در صحیح انجام دادنشون شک دارد نباید به شک خود اعتنا کند و بگوید صحیح بوده است.

د: اصاله البرائت: شخصی که شک دارد که عبادتی از او فوت شده و یا به دیگران بدهکار است بنا می گذارد بر این که بدهی ندارد.

پی نوشت:

1: آیه 185 سوره بقره

2: بحارالانوار، ج 72، ص 234 و فروع كافى، ج 5، ص 494

3: آیه 152 سوره انعام

4: رجوع شود به رساله های عملیه مباحث نماز و روزه

5: رجوع شود به رساله های عملیه احکام مسافر

6: فرهنگ فقه ج2 ص209

7:رجوع شود به رساله های عملیه محرمات حائض

8: :رجوع شود به رساله های عملیه /روزه /مواردی که قضا ندارد.

9: آیه 280 سوره بقره






طبقه بندی: احکام تقلید،  احکام و مسائل متفرقه، 
برچسب ها: اسلام، مسلمان، دین، مرجع،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1392/06/17 توسط : راه حق