تبلیغات
پرسمان احکام - حضرت آیت الله دلیل می خواهیم، چرا فیسبوک....؟
                                           

مدتی است که در فضای مجازی خبری بسیار داغ شده است، خبر حرام دانستن شبکه اجتماعی فیسبوک توسط یکی از مراجع معظم تقلید.[۱]

این خبر که برگرفته از فتوای یک مرجع دینی است هیچگونه جای تعجب ندارد زیرا که نظر متخصصی ذوالفنون در زمینه مسائل دینی است، آنچه جای تعجب دارد نامه های متعددی است که در این زمینه نوشته شده است و به محضر این عالم فرزانه فرستاده شده است!. و جای بسی تعجب دارد که در متن این نامه ها گاهی از این مرجع خواسته شده است که ادله، استنباط شرعی، فقهی و یا حقوقی جایز نبودن استفاده از فیسبوک توضیح داده شود![۲]

در سایت ایشان اینگونه نوشته شده است: جمعى از برادران و خواهران در نامه‌ هاى متعدّد خود نوشته‌اند: اگر حضرت آیت الله العظمى دلیل حرمت اشتراك در فیس بوك را بیان كنند ممنون خواهیم شد و پاسخى براى پرسش‌ گران خواهد بود.![۳] بنده از تمامی این برادران و خواهران محترم سوال می کنم آیا به نزد هر متخصص دیگری بروند به خود اجازه می دهند که دلیل نظر او را از وی بپرسند؟! به عنوان مثال عرض می کنم اگر به نزد پزشک متخصصی بروند می پرسند که آقای دکتر چرا فلان قرص و دارو را برای ما تجویز کرده اید؟! یقینا به خود اجازه نمی دهند که این سوال را بپرسند اما نمی دانم همین بزرگواران چگونه می شود هنگامی که با فتوای یک مرجع دینی که چند برابر یک متخصص رشته های پزشکی درس خوانده اند و درس داده اند و عمر شریفشان را صرف دین خدا کرده اند مواجه می شوند شروع به پرسش و چرائی نظر می کنند؟! در اینجا لازم می دانم که خدمت این بزرگواران نکاتی را تذکر دهم، اول: یکی از احکام عقل این است که در هر زمینه به متخصص آن علم و فن رجوع کن، این اصل عقلی معروف است به اصل رجوع به متخصص یا اهل خبره. بعد از اینکه یک متخصص را پذیرفتیم دیگر نباید در حرف او چون و چرا بیاوریم و باید از حرف او تبعیت کنیم ! برای اثبات این اصل آیات و روایتی وجود دارد مخوصا در مورد امور دینی.[۴]

دوم: عقیده به اصول دین باید از روى دلیل باشد، « ولى در احكام غیر ضرورى دین» یعنی همان مسائل شرعی باید یا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید كند، یعنى به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طورى به وظیفه خود عمل نماید كه یقین كند تكلیف خود را انجام داده است. پس كسانى كه مجتهد نیستند و نمى‏ توانند به احتیاط عمل كنند واجب است از مجتهد تقلید نمایند.[۵] در این مسأله شرعی آمده است کسانی که مجتهد نیستند باید به دستور مجتهد جامع الشرایط رفتار کند.! نه اینکه برای هر مسأله ای دلائل آن را بخواهد.

سوم:  انتخاب یک مرجع برخلاف انتخاب سائر متخصصان روند مشکل تر و شرایط بیشتری دارد به همین خاطر اعتماد انسان به مراجع و متخصصان دینی بیشتر است و تقریبا جایی برای شک نمی ماند تا خدای ناکرده فکر بکنیم یک مرجع بر اساس سلیقه شخصی خود حکمی را بیان کند، زیرا بر اساس شرائطی که قبل از انتخاب مرجع گفته می شود، اعتماد کامل به مرجع بوجود می آید شرایطی مانند عدالت، حریص نبودن به دنیا و.....[۶]. بماند که اگر شخص عالمی در حوزه علمیه فتوای نادر بدون سندی بدهد، مراجع و فضلای حوزه سکوت نخواهند کرد و از او دلیل خواهند خواست.! 

چهارم: مقلد حق ندارد بدون دلیل و تحقیق مرجعی را انتخاب بکند و واجب است که از میان مراجع و متخصصان مسائل دینی اعلم و دناترین آنان را انتخاب بکند![۷] پس بعد از تحقیق و پیدا کردن مرجع اعلم دیگر نباید شکی برایش باقی بماند که چرا مرجع من این فتوا را داده است!.

پنجم: بر فرض که ادله شرعی حکمی بیان شود کدامیک از اشخاصی که دلیل خواسته اند با مبانی فقهی و اصول فقه و اصطلاحات فقهی و اصولی آشنایی دارند تا بفهمند که مرجع چه می گوید به عنوان مثال عرض می کنم اگر بگویند که دلیل حرمت چیزی قاعده نفی سبیل است با استناد به آیه شریفه چند درصد مخاطبان متوجه مقصود می شوند!؟ البته در این مورد خاص( حرمت فیسبوک) این مرجع بزرگوار با بیانی ساده فرمودند: 

عزیزان من دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق مى‌باشد.
زیرا فیس بوك مانند شهر بى در و دروازه‌اى است كه همه كس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیّادان و كلاهبرداران و كسانى كه به انواع فساد آلوده‌اند؛ هر كدام در این شهر مغازه‌اى دارند و در این مغازه‌ها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسیارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف‌هاى اخلاقى فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملّت‌ها با برچسب‌هاى زیبا و پوشش‌هاى فریبنده در اختیار همگان قرار مى‌گیرد.
حال اگر ورود در این شهر براى همه ممكن شود از جوانان كم سن و سال گرفته تا بزرگ‌سالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهى مى‌تواند ورود به چنین شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟
حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مى‌توانند در این شهر بى در و پیكر مبادله اطّلاعات كنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مى‌گوییم باید بر مطبوعات و رسانه‌ها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده كنند.
با این حال چگونه فیس‌بوك باید از هر قید و شرطى آزاد باشد، آیا آزادى بى قید و شرط در دنیا داریم؟ پاره‌اى از محدودیّت‌هاى غربى به هیچ وجه مشكلى را حل نمى‌كند و تكثیر اشكال، حلّ اشكال نیست.
آرى اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته كه خوب و بد را كاملاً مى‌شناسند و سِره از ناسِره را تشخیص مى‌دهند آن هم براى تحقیقات اجتماعى آزاد بود، مانعى نداشت؛ درست مانند كتب ضلال كه فقها مطالعه آن را براى عموم تحریم مى‌كنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مى‌شود. والسلام علیكم و رحمة الله وبركاته.[۸]

امیدوارم بعد از این دیگر رفتاری که سبب بشود دشمنان از آن سوءاستفاده بکنند و مرجعیت شیعه، که در طول قرون متمادی حفظ مذهب را برعهده داشته است را هتک کنند از ما سر نزند. انشاالله

پی نوشت:

۱ـ بخش اخبار سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی

۲ـ به نقل از سایت خبرگزاری تابناک

۳ـ بخش اخبار سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی

۴ـ سایت مجلس خبرگان رهبری

۵ـ رساله توضیح المسائل امام خمینی مسأله۱

۶ـ همان، مسأله۲

۷ـ همان، مسأله۳

۸ـ بخش اخبار سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی





طبقه بندی: احکام امر به معروف و نهی از منکر، 
برچسب ها: امر به معروف، فیسبوک، شبکه، دوست یابی، دختر، زن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 1392/09/29 توسط : راه حق